PORADY > FORMALNOŚCI ŚLUBNE > ŚLUB KONKORDATOWY >


JESTEŚ W STREFIE




Ślub konkordatowy

Od lipca 1998 roku (po podpisaniu ustawy konkordatowej przez Polskę i Stolicę Apostolską) wystarczy, gdy zawrzecie związek małżeński w kościele oraz dopełnicie kilku formalności, aby był on uznawany przez polskie prawo. Jest to tzw. ślub konkordatowy. Ślub konkordatowy najczęściej jest zawierany w parafii panny młodej lub pana młodego. Można jednak wziąć ślub także w innym kościele. Wzięcie ślubu w innej parafii wymaga zgody własnej parafii – jest to tzw. licencja.


Własna parafia to ta, na terenie której zamieszkujecie dłużej niż 3 miesiące.
Nie ma tu żadnego znaczenia adres zameldowania.



    Dokumenty wymagane do zawarcia ślubu konkordatowego, to:
  • dowody osobiste
  • metryki chrztu (nie starsze niż 3-miesięczne – dokładnie, co do dnia ślubu)
  • zaświadczenia o bierzmowaniu (jeżeli nie zaznaczono tego na świadectwie chrztu)
  • zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego – 3 egzemplarze, również ważne tylko 3 miesiące
  • potwierdzenie nauk przedmałżeńskich i odbycia spotkań w poradni rodzinnej
  • zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi jeżeli głoszone były w innej parafii
  • zaświadczenia o spowiedzi


Termin należy zarezerwować jak najwcześniej.

Ok. 3 miesiące przed ustaloną datą ślubu w kancelarii parafialnej spisujecie protokół przedślubny. Jest to kanoniczne badanie narzeczonych, gdzie osobno odpowiadacie na pytania m.in. o pokrewieństwo i powinowactwo między sobą, ewentualny przymus przystąpienia do sakramentu małżeństwa. Padną także pytania, o wiarę oraz o to, czy macie zamiar wychować dzieci zgodnie z zasadami przyjętymi przez Kościół.

Do spisania protokołu z dokumentów potrzebujecie cztery pierwsze pozycje (patrz wyżej - wymagane dokumenty). Po spisaniu protokołu przez 2 tygodnie w Waszych parafiach będą głoszone zapowiedzi. Jeśli formalności przedślubne załatwiacie w parafii jednego z Was, to nie musicie obydwoje składać podania o wygłoszenie zapowiedzi, a tylko to z Was, którego to parafia nie jest. Po dwóch niedzielach odbieracie zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi i zanosicie do parafii, w której załatwialiście formalności przedślubne. Wtedy powinniście przystąpić do spowiedzi.

Nie wcześniej niż trzy miesiące przed uroczystością musicie zdobyć z Urzędu Stanu Cywilnego zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa (czytaj w „ślub cywilny”). Tydzień przed należy spisać akt ślubu. W tym celu stawiacie się z kompletem dokumentów (bez zaświadczenia o spowiedzi) w kancelarii parafialnej. Do spisania aktu ślubu zgłaszają się również dwaj świadkowie z dowodami osobistymi. Jeżeli świadkowie z jakichś przyczyn nie mogą się stawić, wystarczy podać ich imiona, nazwiska, wiek oraz adresy. Dzień przed ślubem po raz drugi przystępujecie do Sakramentu Spowiedzi. Zaświadczenie o odbytych spowiedziach dajecie w kościele w dniu ślubu.



Przed samą ceremonią lub czasem podczas Mszy składacie podpisy pod dokumentami.
To samo czynią Wasi świadkowie.




W ciągu 5 dni od zawarcia związku małżeńskiego, ksiądz zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Urząd Stanu Cywilnego. Po około 2 tygodniach w Urzędzie Stanu Cywilnego gotowe są do odebrania skrócone odpisy aktu ślubu. Po odpisy może zgłosić się tylko jeden ze współmałżonków, ale z obydwoma dowodami osobistymi.



    Opłaty:
  • w Urzędzie Stanu Cywilnego opłata skarbowa – 84 zł
  • w kościele - "co łaska"


Opisana powyżej procedura może różnić się nieco w zależności od parafii, w której zawierany     jest ślub, dlatego też warto zawsze dowiedzieć się jakie zasady obowiązują w kościele, w którym     zamierzacie powiedzieć „TAK”.